10 essentiële crossvaardigheden (met video)

10 essentiële crossvaardigheden (met video)

GCN (Global Cycling Network) toont je in een filmpje de tien belangrijkste vaardigheden die je kunt aanleren om beter met je crossfiets overweg te kunnen. Bekijk de video hieronder of lees de tien tips in het artikel!

  1. Bochtenwerk: toppers nemen hun snelheid mee door de bocht, waardoor ze erna minder hard moeten optrekken. Je kunt dit op je eentje trainen door een bochtig stukje telkens opnieuw (en telkens sneller) te doen, of je kunt een snellere fietsmaat proberen te volgen in een bocht. Oefening baart kunst (ja, deze tip keert in de volgende onderdelen terug).

  2. Fiets op de schouder nemen: als je eenmaal hebt geleerd om snel van en terug op je fiets te springen, moet je leren de fiets zo snel en goed mogelijk op de schouder te nemen. Want als je verder dan enkele meters moet lopen, is het vaak voordeliger om de fiets niet gewoon mee te sleuren maar te dragen op je schouder.
    Er zijn twee manieren:
    - je neemt de fiets vast onder de bovenbuis, heft hem op je schouder en haalt je hand dan helemaal om de balhoofdbuis om de bovenkant van de shifter vast te nemen
    - of je neemt de fiets vast aan de schuine buis, legt hem op je schouder en houdt dan het stuur vast aan de beugel.

  3. Blijf ver genoeg vooruit kijken: kijk in de richting waar je naartoe wil gaan en niet gewoon naar je voorwiel.

  4. Neem je snelheid mee: rem zo weinig mogelijk in een afdaling en maak voldoende snelheid op het vlakke, zodat je die snelheid kunt meenemen in het volgende klimmetje.

  5. Blijven glijden: wegrenners zijn het niet gewoon om te glijden, maar met een crossfiets ga je sowieso glijden. Raak daaraan gewoon en leer uit voorzorg op tijd uitklikken met je binnenste voet om desnoods wat bij te pikkelen.

  6. Rij vloeiend: leer het gewicht van je voorwiel en zadel weg te nemen om obstakels te overwinnen. Zo wordt je stijl vloeiender en heb je minder kans op lekke banden.

  7. Klimmen: op een racefiets klim je vaak aan een cadans die bijna gelijk is aan die op het vlakke. Doe je dat met een crossfiets, dan gaat je achterwiel slippen op de gladde ondergrond. Verlaag daarom de cadans bergop naar 50-70 tpm.

  8. Bunny hop: springen over balkjes ziet er goed uit en het laat je enkele seconden winnen op concurrenten die wel moeten afstappen. Het is ook gewoon een handige vaardigheid die je ook op je gewone parcours kunt gebruiken, zelfs om op het trottoir te springen. Train de bunny hop met een klein obstakel om te beginnen: pomp je voorwiel in de grond, laat het voorwiel omhoog komen en laat daarna het achterwiel volgen (niet tegelijkertijd). Dit vergt heel wat oefening om onder de knie te krijgen.

  9. Kies de juiste wegen: met je crossfiets rij je het best niet constant op asfalt, maar op lichte offroad stukken, een parcours dat misschien net niet technisch genoeg is voor je MTB. Ontdek nieuwe wegjes en maak de training leuker.

  10. Kies de juiste lijn: kijk zorgvuldig welke lijn het beste is. Je moet erop kunnen blijven fietsen zonder afstappen, dus leer te kiezen voor de beste lijn.

 

Contact

Ringlaan 38 - 3560 Lummen
biking@detoerist.be
T +32 13 52 28 18
F +32 13 52 34 55

by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x