Angst overwinnen na een val

Angst overwinnen na een val

Elke fietser die regelmatig wat kilometers maalt, kan zich nog levendig herinneren wanneer hij eens stevig tegen de grond smakte. Of je nu enkele honderden meters moet rijden naar de markt of honderden kilometers per maand keihard traint, iedereen komt wel eens onzacht in aanraking met het asfalt. In het profpeloton gaan de renners zo vaak tegen de vlakte dat ze soms na enkele seconden alweer op de fiets zitten en hun weg verderzetten. Maar terug op de fiets kruipen na een valpartij is niet voor iedereen even gemakkelijk.

Veldrijder Joeri Adams weet als geen ander hoe het voelt om geregeld te vallen en erna telkens weer op te staan. De 27-jarige crosser van Kalas - H.Essers Cycling Team geeft enkele tips om het vertrouwen terug te winnen en zonder angst je trainingen af te werken.

“Ik heb het geluk dat ik als wegrenner nog nooit heel zwaar ben gevallen. In het veld lig je er bijna elke training, maar dat heeft meestal geen grote gevolgen. Ik herinner me wel nog een val in de Ronde van Turkije. We reden over heel ruw asfalt toen het begon te regenen en het asfalt erg glad werd. Ik zat er in een groep met zo’n dertig andere renners wanneer ze plots tegen de grond gingen in een bocht. Volgens mij bleef er geen enkele renner van onze groep overeind, maar ik heb er gelukkig enkel schaafwonden opgelopen”, vertelt Joeri over zijn meest memorabele tuimeling.

Zo’n val tegen hoge snelheid is vaak beangstigend omdat je alles ziet voorbijflitsen en een seconde later lig je plots stil op het asfalt. Al kun je evengoed een erge blessure oplopen wanneer je in stilstand omvervalt aan een verkeerslicht. Als je in beweging bent, wil je lichaam ook tijdens de val in beweging blijven waardoor je vaak een eindje schuift. Zeker op een nat wegdek kun je gemakkelijk tien meter over de baan glijden. Als je stilstaat en je evenwicht verliest, gaat je lichaam gewoon recht naar de grond. Dan heb je waarschijnlijk minder last van schaaf- of schuurwonden, maar een breuk is in het slechtste geval niet ondenkbaar.

VERMIJD EEN VALPARTIJ

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom geven we eerst enkele tips om een valpartij te vermijden.

“Je moet proberen om zolang mogelijk op de fiets te blijven, maar op een gegeven moment voel je dat het tevergeefs is. Al kun je je soms wel redden door schuin te gaan hangen op de fiets en met je gewicht te werken”, geeft Adams als eerste tip mee. Kijk maar naar evenwichtskunstenaar Peter Sagan. De Slowaak redde zich al meermaals uit benarde situaties door in de Ronde van Vlaanderen over een vallende Fabian Cancellara te springen of zoals in de Tour een elleboogje te zetten. Maar uiteindelijk gaat het tijdens een val allemaal zo snel waardoor je amper kunt anticiperen.

DE PERFECTE VALTECHNIEK?

Bestaat er dan zoiets als de perfecte valtechniek? “Sommigen beweren dat je judolessen kunt volgen om een bepaalde valtechniek aan te leren. Al gaat het op de fiets zo snel dat je onbewust bepaalde lichaamsdelen wil beschermen. Ikzelf heb nooit judolessen gevolgd en hou het gewoon bij mijn techniek”, klinkt het bij Adams. Als je denkt dat profs geen schrik hebben na een val, dan sla je de bal volledig mis. Zelfs een doorwinterde profcrosser als Joeri kan een ferme buiteling niet snel uit zijn geheugen wissen. “Ik denk dat iedereen na een harde val wel een schrik te pakken heeft. Bij mij blijven zware valpartijen er altijd een beetje inzitten. Als ik nu voel dat het asfalt er gevaarlijk glad bijligt, denk ik na zeven jaar nog steeds terug aan die schuiver in Turkije. Je mag nog de beste stuurman zijn met ongelooflijke skills, maar als ze voor je vallen is de kans groot dat je ze niet meer kunt ontwijken. Er zijn renners die hun verstand kunnen uitschakelen, maar dat is slechts 20 % van het peloton gegeven.” Schaam je dus zeker niet als je na een stevige smak niet direct voluit durft gaan.

ZO OVERWIN JE DE ANGST

Als je dan toch gevallen bent en schrik hebt om het nog eens mee te maken, heeft Joeri enkele nuttige tips. “Ga eerst alleen of als lid van een klein groepje fietsen. Zo hoef je je niet druk te maken om alle renners rond je. Zorg er ook voor dat je zo ontspannen mogelijk op de fiets zit. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je angst voelt, maar die mag niet de bovenhand nemen. Hoe meer schrik je hebt, hoe makkelijker je erna nog zal vallen. Ten derde mag je je stuur niet verkrampt vastklemmen. Als je houterig op de fiets zit, kun je onmogelijk goede lijnen uitzetten in bochten. Dan zet je vaak te veel druk op het voorwiel, waardoor de kans groter wordt dat het wegschuift. Daarnaast werk je best de eerste trainingsritjes na de val af tegen een rustiger tempo. De val mentaal verwerken heeft sowieso tijd nodig. Er kunnen vaak weken of zelfs maanden voorbijgaan zonder dat je angst voor een nieuwe tuimelperte afneemt of verdwijnt. Na een tijdje heb je weer het goeie ritme te pakken en krijgt je vertrouwen een boost. Dan ben je op de goeie weg en kun je het tempo stelselmatig weer opvoeren. Je mag zeker niet de fiets lang aan de kant zetten als je schrik hebt. De zaken nuchter bekijken en beseffen dat het een pechmoment was, is de beste optie”, klinkt het bij de ervaringsdeskundige renner.

JOERI’S TECHNIEKTIPS

Als je op je eentje fietst, zijn er wel bepaalde technieken die je kunt toepassen om de kans op een valpartij te verkleinen. “Om een bocht goed te nemen, moet je voor de bocht remmen en in de draai je rem loslaten. Dat is zeker belangrijk als er op je pad kleine steentjes liggen. Rem je in de bocht, dan schuif je veel sneller onderuit. Zorg er ook voor dat je een goeie lijn uitstippelt. Hiervoor kun je kijken naar profwedstrijden hoe de eliterenners hun bochten aansnijden. Tot slot is het belangrijk dat je in een bocht naar links de linkerpedaal omhoog doet en tegelijk druk zet op de rechter pedaal”, vertelt Joeri. Om je techniek te verbeteren en meer ervaring op te doen, heeft Adams nog een gouden tip: “ neem in de winter deel aan enkele offroadtoertochten. Die gaan vaak over glibberige ondergronden en zo leer je het juiste gevoel kennen.”

Contact

Ringlaan 38 - 3560 Lummen
biking@detoerist.be
T +32 13 52 28 18
F +32 13 52 34 55

by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x