Fietsen in koud weer: enkele tips

Fietsen in koud weer: enkele tips

Ben jij een echte doorzetter die ook gaat fietsen bij koud weer? Dit vraagt echter de nodige voorbereiding. Daarom geven we je graag enkele tips voor je aan die koude tocht begint. 

1. Bezint eer ge begint

Check eerst of het echt wel verstandig is om buiten te fietsen. Wanneer het glad is riskeer je een valpartij en is het raadzaam om te kiezen voor een alternatieve training (zwemmen, fitness,...). 

2. Warm-up

Is het niet glad, maar alleen koud? Dan is het perfect weer om buiten te fietsen! Zorg wel voor een goede opwarming, bijvoorbeeld door middel van rek- en strekoefeningen.

3. Laagjes, laagjes, laagjes

Bij koud weer is goede kleding van cruciaal belang. Kies voor verschillende lagen met uiteenlopende functies, vooral bij de bovenkleding.

Begin hier met goede onderkleding die transpiratievocht naar de volgende laag afvoert, voordat het de kans heeft je huid af te koelen.

De tweede laag bestaat best uit een isolerende laag en zorgt voor warmte. Kies in dit geval voor een fietsshirt van materiaal dat regen en wind niet doorlaat, maar voldoende ademt om transpiratievocht van binnen naar buiten te laten.

Bij extreme kou is een derde laag geen overbodige luxe. Deze dient ter bescherming tegen allerlei weerselementen. Kies bijvoorbeeld voor een wind- en waterdichte jas. Bij voorkeur voorzien van reflecterende strepen, omdat de dagen in de winter kort zijn.

Om de benen warm te houden, adviseren we een lange broek zonder zeem met daaronder een zomerbroek mét zeem. Het zeem blijft zo niet alleen beter zitten, je billen zijn ook warmer ingepakt… Als het echt héél koud is, dan is het verstandig om eventueel nog een dunne thermo onderbroek te dragen.

4. Bedek je hoofd

Wanneer je met koud weer fietst, is een muts onmisbaar! Zonder muts loop je de kans (te) veel lichaamswarmte te verliezen. Kies voor een dunne, goed isolerende helmmuts, waarop je fietshelm zonder problemen past. Hiervoor zou je ook een Buff kunnen gebruiken. Mocht je snel last hebben van een koud en pijnlijk gezicht, dan kun je ervoor kiezen onder je helm een bivakmuts te dragen. Of je smeert oren, lippen en gezicht in met vaseline of een andere vettige crème.

5. Bescherm handen en voeten

En dan die ijskoude handen en voeten. Ook daar is iets tegen te doen. Er is tegenwoordig namelijk een breed assortiment thermohandschoenen en overschoenen verkrijgbaar. Vaak gemaakt van Neopreen dat wind, regen en koude buiten laat, ideaal! Tenminste, als de dikte van de hand- of overschoen je trap-, rem- of versnellingsvaardigheden niet beïnvloedt. Maar dat is vaak een kwestie van wennen. Overigens kun je ook kiezen voor een dunnere winterhandschoen met daaronder een zijden onderhandschoen. Gegarandeerd warm!

Voor je voeten bestaat ook een alternatief: speciale winterschoenen. Ook deze zijn vaak gemaakt van Neopreen en daarom redelijk prijzig. Maar de investering dubbel en dwars waard, wanneer je daadwerkelijk veel winterse tochten fietst.

Denk er overigens in alle gevallen aan niet al te dikke sokken aan te trekken. Anders wordt je bloedtoevoer misschien afgekneld, waardoor je voeten nog sneller koud worden.

Tot slot zijn er allerlei producten op de markt om echte koukleumen warm te krijgen. Denk aan verwarmende crèmes, elektrisch verwarmde handschoenen en zolen. Maar of je dat nu echt nodig hebt...

Uitgefietst?

We raden je aan om na afloop van een winterse fietstocht zo snel mogelijk je fietskleding uit te trekken en te ruilen voor een schone en droge set kleren. En natuurlijk de warmte op te zoeken. Dat helpt je immuunsysteem herstellen. Tot slot kun je erover nadenken bij te houden welke kleding je droeg in welke weersomstandigheden en hoe je je daarin voelde. Dat helpt je na enige tijd om eenvoudig de juiste kleding te kiezen!

Veel plezier! 

Contact

Ringlaan 38 - 3560 Lummen
biking@detoerist.be
T +32 13 52 28 18
F +32 13 52 34 55

by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x