Vetverbranding op de fiets

Vetverbranding op de fiets

Fietsen is gezond. Maar in hoeverre draagt het bij tot onze vetverbranding? En bovendien, hoe lang moet je eigenlijk fietsen om die ongezonde snack er terug af te krijgen? Dat blijkt af te hangen van een aantal factoren.

We eten van tijd tot tijd allemaal wel eens iets ongezond waarvan we achteraf spijt hebben. Het zorgt voor onnodige extra kilo's, die we er graag zo snel mogelijk terug zien af te krijgen. Fietsen lijkt daarvoor de oplossing te zijn. Want zelfs al fiets je niet echt snel, toch verbrand je al aardig wat calorieën op een uur tijd.

VERSCHILLENDE FACTOREN 
Eén van de dingen die invloed heeft op het aantal calorieën dat je verbrandt is de snelheid waarmee je rijdt. Hoe hoger die is, hoe meer calorieën je verbruikt. Logisch, want je lichaam moet een grotere inspanning doen om die prestatie te leveren. Datzelfde geldt ook voor tegen de wind in rijden.

Ook je huidige gewicht speelt een rol. Mensen die meer wegen, zullen meer calorieën verbruiken dan mensen die minder kilo's op de weegschaal hebben staan. Ook leeftijd kan een bepalende factor zijn.

MET DE FIETS NAAR HET WERK
Je hoeft niet eens bijster snel te fietsen om toch meteen effect te ondervinden. Tegen een gezapig tempo van minder dan 16 km/h fietsen naar het werk voor een uur lang, zorgt voor een verbranding van gemiddeld 240 calorieën voor iemand die 60kg weegt, 280 calorieën voor iemand van 70kg en 320 calorieën voor iemand met een gewicht van 80kg. Wetende dat een pizza pepperoni van 100 gram goed is voor zo'n 291 calorieën, moet je dus om en bij het uur fietsen om die terug zien weg te krijgen. Laat die auto dus maar even aan kant staan naar je werk.

RECREATIEF FIETSEN 
Als we de snelheid gaan opdrijven naar 22 à 26 km/h, gaat ook het calorieverbruik fiks de hoogte in. Een uurtje fietsen tegen die snelheid levert voor een persoon van 60kg al gauw een verbranding op van 600 calorieën. Personen met een gewicht van 70kg verliezen 700 calorieën, mensen van 80kg verbranden op hun beurt dan weer 800 calorieën. Ofwel ongeveer een pitabroodje van 200 gram (550,2 kcal).

DE GETRAINDE FIETSER 
Voor de fervente fietser die er een snelheid van boven de 32km/h op nahoudt, is het calorieverbruik nog spectaculairder na een uur fietsen. Hier verliest iemand van 60kg maar liefst 948 calorieën. Personen van 70kg verbranden gemiddeld 1.105 calorieën en fietsers van 80kg verbruiken 1.246 calorieën. In vergelijking, 300 gram frieten komt overeen met 935,7 calorieën. Dat wordt dus een stevig eindje fietsen om dat terug eraf te krijgen.

BERGOP RIJDEN 
Wanneer je bergop gaat fietsen, levert je lichaam een nog grotere inspanning. Die gaat gepaard met een hoge calorieverbranding. Per kwartier verbrandt een persoon van 60kg gemiddeld 210 calorieën. Iemand van 70kg brandt er 245 weg, een fietser van 80kg is dan op zijn beurt weer goed voor 280 verbrande calorieën. Na een kwartiertje klimmen verbrand je dus ongeveer een BigMac van 100 gram (257,2 kcal).

MEER FIETSEN VRAAGT OOK MEER ETEN 
Blijf er wel op letten dat je voor, tijdens en na je inspanning voldoende (gezond) eet en drinkt. Om eenzelfde inspanning te kunnen blijven volhouden, heeft je lichaam wel nood aan voldoende energievoorraad. Je lichaam blijft ook na het fietsen nog steeds calorieën verbranden. Eerst en vooral al om je in leven te houden, maar ten tweede ook om het lichaam terug te laten herstellen van de inspanning. Ook dat vergt de nodige energie (en calorieën!). En des te langer en sneller je hebt gefietst, des te meer energie dat dat vraagt. Goed eten blijft dus de boodschap.

 

Contact

Ringlaan 38 - 3560 Lummen
biking@detoerist.be
T +32 13 52 28 18
F +32 13 52 34 55

by

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x